O projektu
CREDNET - Kreativní vzdělávání a networking
Platforma spolupráce
Ukazuje
se, že aktuální situace po opětovném návratu do "normálního" života po kovidové
pandemii v letech 2021 a 2022 vede k oživení vzájemných vztahů mezi
pracovníky v kultuře i ve školách
na individuální bázi i v rámci odborných skupin; dosud však nedošlo
k tomu, aby se stálí a noví zaměstnanci ze škol, kulturních institucí a
organizací pracujících s dětmi pravidelně scházeli a blíže se poznávali
díky společným aktivitám, vytvořili komunikační síť a v rámci této sítě spolupracovali či
vytvářeli společné projekty. Projekt CREDNET proto vnímáme jako výzvu,
reagující právě na tuto situaci a jak věříme, i na potřebu vzájemné spolupráce v postkovidovém období.
Vytvoření kreativní networkingové skupiny vidíme jako první krok k systematické, dlouhodobé a úzké spolupráci mezi školami, organizacemi pracujícími s dětmi a kulturními institucemi v čele s Horáckou galerií. Tato síť je zatím koncipována jako národní s akcentem na oblast Horácka a Vysočiny, do budoucna však může být vytvořena síť mezinárodní jakožto platforma pro spolupráci a sdílení dobré praxe.
Projekt CREDNET s podtitulem Kreativní vzdělávání a networking se dá
jednoduše shrnout do tří výstižných slov: networking,
vzdělávání a inspirace. Tak jsou koncipovány i hlavní tři cíle tohoto
desetiměsíčního projektu:
1) Vytvořit platformu pro spolupráci Horácké galerie, škol a dalších kulturních institucí v Novém Městě na Moravě a blízkém okolí (cca v dojezdovém okruhu do 80 km);
2) vytvořit (společně učitelé, kurátoři a edukátoři) a pilotně ověřit vzdělávací programy pro školy (MŠ, ZŠ, SŠ, ZUŠ) v Horácké galerii, navazující na stálou expozici - obrazárnu Horácké galerie;
3) vytvořit webovou stránku a inspirativní publikaci s názvem Poprvé v Horácké galerii, určenou pro učitele mateřských a základních škol; jde o aktivitu, která navazuje na roční spolupráci s lesní Školou Spolu v Novém Městě na Moravě v období školního roku 2021/2022.
CREDNET II
Projekt CREDNET II (2023/24) navazuje na projekt CREDNET (Kreativní vzdělávání a networking), Rozvíjí a rozšiřuje cíle, které si v projektu stanovila, a také chce zúročit zkušenosti, které získala během roční realizace.
Projekt svým zaměřeným naplňuje záměr tematického okruhu 3: Projekty podporující koordinaci činností v oblasti kreativního vzdělávání:
- budování a rozvíjení koncepční spolupráce škol, školských zařízení, předškolních zařízení a vysokých škol s kulturními institucemi a spolupráce v oblasti kreativního učení dětí a mládeže s cílem dlouhodobé spolupráce;
- metodická podpora a propojování aktérů kreativního učení;
- budování a rozvíjení spolupráce v určitém subsektoru (zaměření na výtvarné umění s akcentem na sochařství a krajinomalbu, propojení s environmentálním vzděláváním).
Cl 1: Platforma spolupráce Horácké galerie, škol a dalších kulturních institucí
Chceme pokračovat v započaté práci, rozšiřovat a každoročně aktualizovat databázi kontaktů, podporovat networking a sdílení zkušeností pořádáním pravidelných setkání této platformy (2 x do roka) a organizováním laboratoří kreativního vzdělávání pro členy této platformy a další zájemce o kreativní vzdělávání (3 x do roka).
Cíl 2: Uvedení ověřených pilotních projektů do praxe (stálá expozice - obrazárna)
Uvést pilotní projekt do praxe, dokončit edukační materiály pro širší
využití na profesionální úrovni a realizovat nápad "kreativních
edukačních kufříků" pro dětské návštěvníky.
Cíl 3: Malý galerista – metodika pro MŠ a ZŠ
Vytvořit metodiku pro koncepční kreativní vzdělávání dětí na MŠ a ZŠ se zaměřením na umění a jeho přirozené vnímání dětmi, kdy jde o kontinuální propojení vzdělávání dětí v předškolním a školním věku.
Cíl 4: Malířský ateliér a pilotní vzdělávací program s environmentálním přesahem
Vytvořit nový edukační prostor, který bude připomínat skutečný malířský
ateliér. Současně chceme vytvořit nový edukační program včetně edukačních listů
a vzdělávacích materiálů, který bude vycházet z naší krajinářské sbírky,
bude mít přesah do oblasti environmentálního vzdělávání a v malířském
ateliéru, stejně tak jako ve stálých expozicích a v krajině, může být celoročně
realizován.
Cíl 5: Sochařský ateliér – a) tvůrčí dílny a b) mapy s realizacemi slavných rodáků
Uspořádat 4 dílny s umělci – sochaři pro členy naší platformy i širokou veřejnost. Chceme také vytvořit nový edukačně propagační materiál – mapy po stopách slavných novoměstských rodáků – sochařů Jana Štursy a Vincence Makovského, ve kterých bude také zmíněn odkaz na náš projekt a problematiku kreativního vzdělávání.